wp5586eaea.png
wp7f4cb0f7_0f.jpg
wp028b39fa.png
wpc2cefd2c_0f.jpg
wp9ec1a3d2_0f.jpg
wpbb27bc34.png
wp94a8f127.png
wp94a8f127.png
wp94a8f127.png
wp94a8f127.png
wp94a8f127.png
wp94a8f127.png
wp94a8f127.png
P
E
R
F
E
C
T
wp1914c604.png
Arkenbouw
© Perfect Arkenbouw 2010|sitemap|algemene voorwaarden|disclaimer
wpff3ba8e5.jpg
EMCI gecertificeerd Taxateur Woonarken & Woonschepen
© Perfect Arkenbouw 2010|sitemap|algemene voorwaarden|disclaimer
wp8de6b351.jpg
Taxaties & Inspecties van woonboten en woonarken
wp376a3a70.png
WOZ/RZB Roerende Zaak Belasting

Een woonboot is een zo ingericht dat men erop kan wonen. Dit kan een ponton zijn met een
opbouw erop geplaatst, maar ook een zeilschip of wat veel voorkomt een oud binnenvaartschip.
Andere vormen zijn een woonark of een watervilla (met betonnen casco of stalen casco) of een
een woonschip (met ijzeren casco al dan niet zelfstandig varend) etc.

Gemeenten en waterschappen hebben vaak speciale gedeelten van kanalen of havens aangewezen
Voor woonboten. Deze woonboten zijn dan ook vaak aangesloten op de nutsvoorzieningen zoals;
gas, water en electriciteit. Het komt voor dat bij een ligplaats voor een woonboot een stuk grond
aanwezig is wat dienstbaar is aan de woonboot. Op dit stuk grond staat meestal een berging ten
behoeve van opslag behorende bij de gebruikers van de woonboot. Tegenwoordig zit er bij de vaste
ligplaatsen een standaard berging met de aansluitingen van de nutsvoorzieningen.

Beleid van de gemeente:
Diverse gemeentes of deelgemeentes voeren een actief woonbotenbeleid. Het gaat daarbij onder
meer om Liggelden (precario), vergunningen, afmetingen, welstand en nautische issues
(vrije doorvaart etc.) Soms komen woonbootbewoners en gemeentebestuur tegenover elkaar te
staan. Vooral als het gaat om onderwerpen als het wegslepen van illegale woonboten of de verhoging
Van liggelden. Bij veel gemeentes is dit beleid nog niet transparant of inzichtelijk.

Roerend of onroerend?
Dit verschil is van belang voor de vaststelling van de WOZ waarde en de hier uitkomende aanslagen,
daarnaast is het van belang voor de aanvraag van een hypotheek.

Het hang af van de manier, waarop de woonboot is afgemeerd. Het Hof Arnhem heeft op 15 oktober
2007 in zaak 06/00491 bepaald, dat overeenkomstig een arrest van de Hoge Raad van 20 september
2002, nr. 37 128, BNB 2002/374 , bij een woonboot sprake is van vereniging met de grond, als die
woonboot enkel door middel van beugels is verbonden met in de bodem verankerde meerpalen. Om
te bepalen of ook sprake is van een duurzame vereniging gaat het er om dat de woonboot duurzaam
met de grond verenigd is als die, mede gelet op de bedoeling van degene door wie of in wiens opdracht
het tot stand is gebracht, naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven, en dit
ook naar buiten kenbaar is uit bijzonderheden van aard en inrichting van dat gebouw of werk. Zie onder
meer HR 17 november 2006, nr. 41 434, BNB 2007/5.

In oudere jurisprudentie is met betrekking tot woonboten al eerder de onroerende staat bevestigd.
Indien een woonboot langdurig op de bodem ligt of is onderheid, is de woonboot een onroerende zaak
(Hof ’s-Gravenhage 31 juli 1996, nr. 93/2342, Belastingblad 1997, blz. 748 (Woonboot op zanddam) en
Hof Amsterdam 23 april 1999, nr. 98/0065, Belastingblad 2000, blz. 54 (onderheide woonboot)
Sinds 1 januari 1995 mogen gemeenten op de voet van artikel 221 - dus niet in het kader van de
Wet WOZ - van de Gemeentewet belastingen heffen ter zake van roerende woon- en bedrijfsruimten
welke duurzaam aan een plaats gebonden zijn en die dienen voor permanente bewoning of permanent
gebruik. Deze zogenoemde roerende woon- en bedrijfsruimtenbelastingen sluiten met betrekking tot
heffingsmaatstaf en tarief aan bij de regels voor de gemeentelijke onroerende zaak belastingen.

Waardebepaling:
Een woonboot zonder ligplaats is naar verhouding minder waard. Er komen in Nederland per saldo
geen nieuwe ligplaatsen meer beschikbaar, zodat in de praktijk een woonboot zonder ligplaats alleen
nog maar kan worden gekocht door een woonbootbewoner (met een bestaande ligplaats) ter vervanging
van zijn oude woonboot.

De vraag naar woonboten, zonder ligplaats, is dus zeer klein. Indien er echter sprake is van een woonboot
mét ligplaats, is de vraag zeer groot. Dit verklaart dan ook het zeer grote prijsverschil tussen een woonboot
mét en zonder ligplaats. Indien een woonboot met ligplaats moet worden getaxeerd, blijkt in de praktijk dat
de ligplaats meestal voor meer dan 50% de totale waarde bepaalt.

Niet één woonboot of ligplaats is hetzelfde en iedere woonboot is dus uniek. Er is voor een taxateur geen
vergelijkingsmateriaal aanwezig, hetgeen dit werk zo moeilijk maakt. Een woonbotentaxateur moet dan ook
een zeer grote ervaring hebben in de woonbotenmarkt, om een verantwoorde taxatie te kunnen maken.
Het betreft hier een zeer kleine markt en er zijn dan ook weinig taxateurs die aan deze voorwaarde kunnen
voldoen.

De woonbotenmarkt is op geen enkele manier vergelijkbaar met de huizenmarkt. Een woonboot is, in de
meeste gevallen, roerend goed en een huis is onroerend goed. Onroerend goed makelaars zijn meestal niet
beëdigd voor woonboten. De meeste financiers hebben een lijst opgesteld met speciaal geselecteerde taxateurs
voor woonboten.